Viikon vaihtariarvio: Koeajossa Chrysler Sebring 2.7 V6

Chrysler Sebring / kuvat Mikko Kilkki

Koen aina mielenkiintoisena mahdollisuutena sen, kun lähden tutkimaan autoliikkeiden autotarjontaa. Vastaan voi tulla aivan loistaviakin löytöjä, kun malttaa vain pitää silmät auki. Näin kävi myös nyt, kun bongasin vaihtoautohallista Chrysler Sebringin vuosimallia 2005. Tässä autossa on 2.7 -litrainen V6, joten mikään malliston pienimmäisin tämä ei todellakaan enää ole. Ajettukin tämä Sebring on varsin maltillisesti, vain 151tkm. Ei mikään paha, sillä tämä auto on pian jo rippikouluikäinen! Elämää siis on vielä jäljellä – vai onko enää näinä aikoina, jolloin päästöjä pitäisi saada alaspäin?

Tämä myös on juuri sen korimallin Sebring, josta minä vielä tykkäsin. Tästä se tuoreempi korimalli on mielestäni jo hieman liian pappahenkinen, joten siitä en ole sen kummemmin koskaan syttynyt. Koska tämä sattui olemaan tätä vanhempaa mallisarjaa, ja mielestäni siis sitä parempaa korimallia, päätin käydä hakemassa autoon avaimet, ja lähteä sitten koeajolle. Aiemmin en ole ajanut millään muilla Sebringeillä, vaikka Chryslerilta muita malleja ajossa onkin käynyt.

Mikä oikein on Chrysler Sebring?

Kun tekee katsauksen netin myyntipalstoille, saa äkkiä käsityksen, ettei Sebring ole mikään Suomen maanteiden yleisin auto. Myynnissä näitä on koko Suomessa myyntipalstojen mukaan muutamia kymmeniä vaihtoautoja, sillä uusina näitä ei enää saa. Onhan maahantuonti lakkautettu tämän merkin osalta jo aikapäiviä sitten, ja päätetty panostaa maahantuonnissa konsernin muihin merkkeihin, kuten Fiatiin ja Jeeppiin. Tämän johdosta Sebring ei ole ainakaan vielä mikään superharvinainen, mutta taatusti klassikkoainesta. Odotellaanpa vielä kymmenen vuotta, kun Sebringejä alkaa poistumaan ensin Suomen rekisteristä luonnollisen poistuman kautta.

Mikään mainituista asioista ei paljoa yllätä, kun suhteuttaa tämän kaiken siihen, että kyseessä on Amerikkalaisten näkemys tämän kokoluokan sedaniksi. Perinteisestihän mielikuva Amerikan automallistosta saattaa olla se, että kaikki autot ovat varsin bensasyöppöjä. Tämä silti, vaikka nyt kyse on selvästi autosta, mikä saattaisi edes jotenkin sopia perheautoksi myös täällä meikäläisten Suomessa – ainakin teoriassa.

Tämän Chrysler Sebringin tietoihin perehtyessä saattaa myös äkkiseltään ajatella, että varustelistaus on hengästyttävän pitkä – mutta lopulta kun listaa uskaltautuu lukemaan, käy kuitenkin hyvin ilmi se, että se on vähintäänkin käytännöllinen ja arkipäiväinen: Ilmastointi, automaattivaihteisto, etuveto, ja kuljettajan penkki sähkösäädöillä. Tämän takia on myös helppo todeta, että kaikki on myös ohjaamossa toimivan oloista. Sitten vain nokka kohti marraskuista bitumitatamia.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Kone lähtee känytiin terveen oloisesti, ja ajoasento löytyy kohdilleen siten miten pitääkin. Mitään kulttuurishokkia ei aiheudu kuljettajalle saati matkustajille, vaan kaikki on sijoiteltu autoon järkevän oloisesti. Kun autolla lähtee ajamaan, on myös vaihteisto toimivan oloinen. Auton alustatuntuma on enemmänkin jämpti mutta mukavuuspainotteinen – epämukava kovuus loistaa poissaolollaan. Alustatuntuma on siis juuri sellainen, että sen voisi kuvitella sopivan matkakäyttöön, jos vain on rahaa tankata autoa tarpeeksi usein.

Suurin yllätys tulee moottoritiellä, kun rupeaa miettimään auton 203 -hevosvoimaista konetta. Kun pohtii auton ulkomuotoa ja tehoja, saattaisin ehkä odottaa hieman enemmän auton menohaluilta, mutta ei tällä siltikään tarvitse jalkoihin jäädä. Kyseinen V6 on sama, mikä oli aikoinaan myös Chrysler 300C:n peruspata. Matkanteko on enemmänkin leppoista ajelua kuin mitään rallitykitystä, ja mukavuus löytyy hyvin myös moottoritien nopeuksissa.

Taajamassa tämä Sebring on mieluisa ajettava. Koska nykypäivän sana on päästöperusteinen verotus, niin saattaisin silloin koeajaa myös jonkun pienempikoneisen auton, jos tämä Sebring tulisi käyttöautoksi. Mutta jos harrastetarkoitukset ovat mielessä, niin toki tämä kutoskoneinen Sebring on mukavan oloinen. Sitä ei tokikaan voi kieltää, ja vaakakupissa loppupeleissä on vastakkain tunne ja järki.

Lopputulema – Onko Sebringistä mihinkään?

Sebringin edeltäjä oli Chrysler Stratus, josta ulkonäöllisesti löytyy yhtymäkohtia tämän korimallin Sebringiin. Stratuksella en ole ajanut, mutta Stratuksen kyytiin olen joskus menneinä vuosina istumaan päässyt. Jos tämän korimallin järkeväkuntoisen Sebringin löytää, niin kaupantekoa voisin harkita. Miksei myös Stratuksen osalta, jos kuntoisuus on järkevällä tasolla.

uskoisin suurimman ostajakunnan löytyvän enää autoharrastajista. Avomallilla saattaisi olla mukavana kesäpäivänä hyvinkin miellyttävää pärtsäillä pitkin kesäkatuja vaikka paikalliselle jätskikioskille, tai eväsretkelle eväitä syömään.

Tämän auton hintalapussa lukee hinnaksi 3880 euroa, joten ei tämä ole edes hinnalla pilattu.

Myynnissä: Jyväskylän Rinta-Joupilla, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki