Viikon vaihtariarvio: Mercedes-Benz E280 CDI

Mercedes-Benz E280 CDI vm2004 / kuvat Mikko Kilkki

Se oli taas kerta, jolloin lähdin tuttuun tapaani perehtymään autoliikkeen vaihtoautotarjontaan. Kun pihaan asti kerkesin, ei mennyt kauaa, kun pisti silmääni hopeanharmaa W211 korimallin Mercedes-Benz E280 CDI! Vastaavanlaista, mutta farmarikorista ja mustaa autoa olen joskus haaveillut ihan omaksikin asti, joten lähdin pyytämään avaimia autoon, jotta pääsisin testaamaan edes tätä sedania.

Koska tätä korimallia ei ole enää vuosiin saanut uutena, niin nytten on tyytyminen muuhun kuin siihen mustaan farmariin. Hieno auto se tämäkin on, mielestäni E-sarjan Mercedeksistä yksi niitä onnistuneimpia, kun niitä ulkomuotoja katsotaan. Väristä toki voimme olla montaakin mieltä.

Mikäli nyt koeajettu E280 CDI tuntuu liian miedolta, on tarjolla myös E320 CDI, E400 CDI, sekä tottaki täysverinen AMG. Bensakoneisista se miedompi V8 on sitten E500. Moottoritarjontaa löytyy sitten siitä perus nelisylinterisestä kaksisatasesta, sen alle ei tämän aikakauden E-sarjassa mennä.

Mercedes E280 CDI vuodelta 2004 – Minkälainen se on?

Vuoden 2004 Mercedeksessä ei paljoa kosketusnäyttöjä vielä ollut.

Kyllä, keulalla on dieselpata, ja mikäs muukaan kuin 3,2-litrainen V6. Vaihteistona on automaatti, ja varustetasona Classic. Moottoritarjontaa tähän malliin on ollut bensan ja dieselin lisäksi myös kaasu, jollainen on myös blogissani aiemmin nähtykin.

Nyt kun tuota parin vuoden takaista kaasumallin koeajoa tarkastelee, niin koeajopäätös oli oikea, koska tämän korimallin kaasuversion koeajomahdollisuuksia ei ole omalle kohdalle enempää osunut sen jälkeen. Esimerkiksi Tämä nyt koeajettu E280 CDI on selvästi yleisempi – samassa liikkeessä mistä kaasumallin löysin, oli samaan aikaan myös kaksin kappalein 280 CDI koneisia E-Mercedeksiä.

Ajettu tämä diesel-Eemeli on koeajohetkellä tarkalleen 265tkm. Tämän Eemelin varustelistaus on myös varsin käytännölinen: Esimerkiksi ilmastointiautomatiikka löytyy. Huoltojakin on tehty, eikä edellisestä huollosta ole edes kauaa – vain noin tuhannen kilometriä! Auton sisusta on muutoinkin siistin oloisesti pidettyä, mitään häiritsevän oloista kulumaa ei löydy edes kuljettajan penkiltä.

Koeajo – Se toimii!

Kuljettajan paikalla on nähtävissä perusmeininki. Kangaspenkit on ehjät ja siistit.

Auto lähtee terveen oloisesti käyntiin. Käsijarru, tai paremminkin seisontajarru on pedaalimallinen, ja vapautus hoituu sitten käsikäyttöisen kahvan kautta – tämäkin toimii kuten pitää. Sitten liikkeelle – jes! Oman fiiliksen pakettiin tuo takaveto, ja konepelliltä pystyssä löytyvä Mercedeksen tähti! Kannattaa toki muistaa, että muun liikenteen seassa tähtäillä kannattaa asiallisuuden rajoissa, jottei virkavalta puutu matkan etenemiseen.

Tähtimerkki on vielä tallessa kaikkien näiden vuiosienkin jälkeen.

Tehoja tästä autosta löytyy 177 hevosvoimaa, ja vääntöäkin arkikäyttöön tarpeeksi. Mikään ralliteiden supertykki tämä ei varsinaisesti ole, mutta koeajon perusteella kiihtyvyyttä löytyy silti riittävästi. Mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulu, joten peruspalikoiltaan auto on koeaojn perusteella kunnossa. Myöskään vikaa en löydä senkään jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi.

Kun vertaa aiemmin ajamaani vuosimallin 2007 E-Mercedekseen, niin muutoksia on tapahtunut myös auton sisällä: Vaihdekeppi on yksi sellainen.

Auto on muutenkin järjellisen oloisessa kunnossa suhteutettuna siihen, että hintalapussa on vain 7900 euron hintapyyntö. Ikää on jo 15 vuotta, mutta mitään väärällä tavalla kummastuttavia asioita ei tästä autosta löydy. Aikanaan tämän korimallin E-Mercedestä löytyi paljon myös taksina, onhan tässä toki edelleen ihan käyttökelpoiset sisätilat, mikäli mitään pikkukinneriä ei satu haluamaan.

Lopputulema – 280 on korvautunut sittemmin muilla malleilla

Vuonna 2009 tilalle saatiin korvaavaksi malliksi W212. Tuolloin mentiin ainakin minun silmääni ulkonäöllisesti selvästi pappamaisempaan suuntaan, mikä taas alkoi korjautumaan W213 mallin tullessa markkinoille. Koska myös Väyrynen, eli W210 on mielestäni ruma, päästään siihen, että joka toinen E-sarjan Mercedes kelpaa itselleni ulkonäöllisesti, joka toinen taas ei.

Mikäli rahani ei riitä uudempaan W213 koriseen E-Mercedekseen, ajattelin pitäytyä päätöksessäni etsiä sitten hyvä W211 korinen malli. Mikäli sitä mustaa farmarimallia ei löydy, niin ostan sitten sen mikä on vielä hyväkuntoisena säilynyt – oli se sitten vaikka tämmöinen hopeanvärinen sedan.

Koeajoauto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki