Viikon vaihtarina Renault Laguna

Renault Laguna 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Siitä on jo hetki, kun koeajossani oli Renault Talisman. Talismania edeltävä malli oli Renault Laguna. Lagunaa olin halunnut koeajaa jo pitkään, mutta hyvän sellaisen löytäminen autoliikkeestä, ainakaan Keski-Suomen alueelta ei ollut aivan läpihuutojuttu. Se tarkoitti sitä, että sopivan yksilön tultua vastaan, koeajolle opi mentävä. Netin myyntipalstojen mukaan autoja kyllä oli käytettynä myynnissä, mutta hakemallani alueella alle kymmenen.

Koska Renault Lagunan valmistus on lopetettu jo hyvä tovi sitten, löytyy Lagunat nykyään enää vaihtoautorivistä – niinkuin tämäkin. Historiansa aikana Laguna ehti olla tuotannossa kolmen mallisarjan verran, ja nyt koeajettu auto edustaa Lagunan viimeistä malliversiota.

Minkälainen auto, mitkä varusteet?

Renault Laguna 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Vuosimalli on 2011, ja mittarissa 220 000 kilometriä. Konehuoneessa 1,5 -litrainen dieselpata, josta löytyy tehoa 110 hevosvoimaa. Vaihteistona manuaali. Varustelistalta löytyy esimerkiksi vetokoukku, pysäköintitutka, sadetunnistin ja muuta käytännöllisyyteen viittaavaa. Auto on myyjän kertoman mukaan myös tuoreeltaan katsastettu.

Kuten Ranskalaisissa autoissa meinaa olla, on tämäkin edullinen siihen nähden, mitä rahalla saa: hintalapussa mainitaan hinnaksi vain 4900 euroa. Siihen rahaan saa kymmenvuotiaan, kohtuudella ajetun, ja siistiltä näyttävän auton omaan pihaansa tai autotalliinsa.

Jos perus Liftback -ja farkkuversiot tuntuvat tylsiltä, hauskana knoppitietona on mainittava coupe -versio, joka Lagunasta löytyy myös. Tämä koskee vain tätä viimeiseksi jäänyttä malliversiota. Jos diesel kuulostaa Coupeen jollain tapaa liian laimealta, on Lagunaan ollut tarjolla myös kolmelitrainen V6, tottakai bensalla.

Koeajo – Miltä Renault Laguna tuntuu?

Renault Laguna 2011 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla meininki on selkeää ja käyttäjän kannalta ajateltu.

Renaultille tyypillinen avainlätkä omalle paikalleen, ja auto käyntiin napista. Ajoasento löytyy kaikkineen käsisäätöjen kautta. 170 -senttiselle kuskille ajoasento ja hallintalaitteet löytyy järkevyyden rajoissa kohdilleen.

Kun auton käynnistää, kone käy tervekäyntisen oloisesti. Kytkintuntuma on looginen, vaihteet löytyy hyvin sieltä mistä pitääkin. Taajamassa auto on mukavuuspainotteinen ajettava – ei mikään rallitykki tietenkään, mutta miellyttävä. Auto on selkeän oloinen ajettava myös sille, joka on Renaulteja ajanut vähemmän.

Renault Laguna 2011 / kuvat Mikko Kilkki
Mittaristo on vielä perinteistäkin perinteisempi.

Motarilla ajaessa tällä vielä pärjää, mutta jos käyttötarkoitus on ajaa paljon matka-ajoa, saattaisin minä haluta aavistuksen tehokkaamman malliversion. Toisaalta tämä on sen luonteinen auto, että tilojen puolesta tämä menee perhekäyttöön, eikä tällä ole tarkoituskaan tyrannisoida ohituskaistoja. Farmarimallisen Renault Lagunan sisätilat on senverran isot, että mummolareissut tällä ongelmitta luulisi hoitavan.

Tässä autossa peruspalikat on kohdillaan vielä senkin jälkeen, kun moottori on ajettu lämpimäksi. Mitään vikoja ei ilmene, oli kone kylmä tai lämmin.

Lopputulema – Jou!

Renault Laguna 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Jos ajatusmallina on, että parhaat Ranskalaiset saa grilliltä, voi tottakai katsella samaan rahaan vaikkapa pienempää Toyota Corollaa. Suurin syy lienee Ranskalaisten autojen mainehaitta, sillä nämä eivät missään luotettavimmassa maineessa ole. Totuus saattaa kuitenkin olla jopa toinenkin, jos vain auto on huollettu, ja siitä on yritetty pitää huolta.

Oliko Renault Laguna sitten koeajon väärti? Koen että auto oli koeajettava vähintään yleissivistyksen takia. Olihan se tiedettävä, mitä isot pojat grillijonossa haukkuvat, kun puhe kääntyy esimerkiksi Renaultin logoon: “Renaultin logo muistuttaa aivan auton tunkkia”. Mutta totuus on, etteivät vitsit autosta sen huononpaa tee, vaan monesti tutustuminen autoon on paikallaan.

Renault Laguna 2011 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki