Viikon vaihtoauto – Koeajossa Abarth 595

Abarth 595 / kuvat Mikko Kilkki

Kun autoliikkeessä kohtaa mielenkiintoisen auton, voi tilanne päätyä autoboggaajan tapauksessa vain ja ainoastaan koeajolle. Niin kävi nyt, kun vastaan tuli Abarth 595 vuodelta 2019. Auto on selkeästi kuin Fiat 500, paitsi että mikään vakiomalli se ei todellakaan ole. Mikä ihme tämä sitten mahtaa olla?

Fiatin logoja ei näy missään – tilalle on laitettu Abarthin skorpionia kuvaavat logot. Ulkonäön lisäksi Fiat 500:sta muistuttaa enää kojelaudassa oleva numerosarja 500. Abarth oli nimenä minulle tuttu, mutta sen tarkempaa en ollut tuotteisiin tutustunut. Koska keli suosi, oli paatuneen bloggaajan sivistettävä itseään, ja hankittava lisätietoa aiheesta, josta oli selkeästi aivan liian vajaa tietämys.

Syy sille, miksi Abarthit olivat jääneet minulta koeajamatta kokonaan, johtui siitä, että Keski-Suomessa näitä on ollut myynnissä vain harvoin. Viimeksi muistan nähneeni Abarth -brändin tuotteen Jyväskylän autolikkeessä noin parin vuoden sisään. Muista Abartheista Keski-Suomen autoliikkeissä minulla ei ole muistikuvia, joten viimevuosien aikana niitä on ollut täällä myynnissä korkeintaan harvoin.

Mikä ihmeen Abarth?

Abarth 595 / kuvat Mikko Kilkki
Abarth on perustettu vuonna 1949. Abarth täytti 70 vuotta vuonna 2019, kun tämä yksilö rullasi liukuhihnalta ulos.

Herra nimeltä Carlo Abarth syntyi vuonna 1908 Itävallassa. Mies kotiuitui sittemmin Fiatin kotimaahan Italiaan, ja uskoi pystyvänsä suunnittelemaan Fiateista vielä parempia ja haluttavampia autoja. Niinpä hän ryhtyi autosuunnittelijaksi, ja otti kohteeksi esimerkiksi Fiat 500:sen parantelun. Tuotteille hän antoi nimeksi oman sukunimensä, Abarth. Carlo Abarth kuoli vuonna 1979, mutta Abarthin nimi jäi elämään automaailmassa.

Autoliikkeen vaihtoautohallista löytynyt 2019 mallinen Abarth 595 on hyvä esimerkki siitä, mitä Abarth tekee autoilleen. Auton aihio tulee emomerkiltä, mutta lopputuote on viritetty urheilulliseksi. Konehuoneessa mylvii 1,4 litrainen bensakone, jaa vaihteistona on automaatti. Auto on etuvetoinen, ja tehoa löytyy 146 hevosvoimaa. Myös robottivaihtesto on tarjolla Abarthiin, mutta totuuden nimissä on sanottava, että manuaali sopii paremmin tämän auton luonteeseen.

Abarth 595 / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratila jää Abarthissa arkikäyttöä ajatellen turhan pieneksi. Alla on talvirenkaat, takakontissa olevassa kesärenkaassa on silmämääräisen arvion mukaan kulutuspintaa vielä jäljellä.

Kolmevuotias auto on ajettu vain 23 000 kilometriä, eli ei paljoa mitään. Pieni kilometrilukema ei yllätä, sillä Abarth 595 on kaikessa järjettömyydessään vähintään epäkäytännöllinen. Tämmöistä autoa ei osteta järjellä, vaan tunteella.

Tässä Abarthissa varustelistaus on lähinnä käytännöllinen: Esimerkiksi ilmastointi, bluetooth ja moottorinlämmitin.

Koeajo – Äänimaailmaa on paranneltu, fiilis on tapissaan!

Abarth 595 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta kohdilleen, auto käynnistetään avaimesta. Käsijarru on perinteistä kahvamallia. Digimittaristo on selkeästi tätä päivää. Etupenkillä olo on varsin mukava, ja takapenkkikin löytyy. Takapenkki on niin ahdas, etten edes kokeillut sitä.

Kun auton käynnistää, ensimmäinen huomio kiinnittyy auton urheilullisempaan äänimaailmaan. Taajamassa auto on varsin miellyttävä ajaa, kunhan vaihteiden tiheään vaihtamistarpeeseen ensin tottuu. Ajettavuuden osalta ominaisuudet on varsin hyvässä balanssissa, eikä mikään pistä häiritsevästi silmään. Tehoa ei ole liikaa, mutta vastapainoksi auton kokonaispaino on pieni, joten auto tuntuu olevan kuin äkäinen pikku piiska. Myös moottoritiellä meno on toimivaa, mutta mikään arjen käyttöauto tämä ei ole.

Abarth 595 / kuvat Mikko Kilkki
Myös turbolle on oma ahtopainemittari.

Tämä on täysin tunnepitoinen auto. Järjellä sitä ei voi perustella, ja hintalapussa lukee enää 19 990 euroa. Kun Ferrariin ei ole varaa, mutta joku suhteellisen tuore harrasteauto on saatava, on Abarthia helppo suositella. Näitä ei tule vastaan mitenkään liikaa, koska mitään suuria määriä näitä ei ole tähän maahan myyty. Maahantuontikin on ollut välissä jonkin aikaa tauolla, joten tämäkin on tuontiauto.

Onko Abarthissa vastinetta rahalle? Jos harrasteautoa etsii, niin todellakin! Jos tavoittelee hyvää ja käytännöllistä arkiautoa, silloin tässä ei ole lainkaan vastinetta rahalle. Todellinen harrasteautoilija tietää mitä ostaa ja mitä saa, ja siihen Abarthilta saattaa löytyä sopivat lääkkeet.

Lopputulema – 19 990 eurolla pelkkää fiilistä

Abarth 595 / kuvat Mikko Kilkki

Abarth on selkeästi sellainen auto, että siitä joko pitää, tai sitten ei. En usko että olisi edes mahdollisuutta mihinkään muuhun. Itsellä olisi tätä autoa kohtaan haluja, mikäli tulotasoni mahdollistaisi auton ylläpidon. Saan kuitenkin vielä hetken taivutella pankinjohtajan myöntämään minulle autolainaa. Sitä odotellessa tyydyn vain koeajamaan autoja ja tekemään enemmän töitä.

Juttua kirjoittaessa halvin Abarth 595 maksaa netin myyntipalstoilla 9900 euroa. Hintaluokka kipuaa auton ikä ja kilometrit riippuen 26 900 euroon. Hintahaarukka on siihen nähden laaja, että autoja on netin myyntipalstoilla myynnissä vain noin kymmenen. Toisaalta ostajan kannalta on hyvä, ettei aina ole tarvetta katsella ja vertailla sitä kaikkein kalleinta autoa. Tämän auton hintaluokka asettuu suurinpiirtein keskivaiheen tietämille.

Auto on myynnissä Jyväskylän Käyttöautolla / www.kayttoauto.fi

Abarth 595 / kuvat Mikko Kilkki

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki