Viikon vaihtoauto: Koeajossa Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Kun vastaan tulee auto, jollaista bloggaaja ei ole vielä ajanut, on se tottakai koeajon paikka. Nyt löytyi yksi kiinnostava helmi, jollaisen koeajo oli jäänyt kokematta – nimittäin Alfa Romeo Giulia. Vuosimalli on 2018, ja elämää takana 73 000 kilometrin verran. Mistään talliruususta ei ole kyse, vaikka Suomen mittakaavassa mikään yleinen auto tämä ei ole. Näitä on Suomessa vaihtoautoina myynnissä netin myyntipalstoilla kirjoitushetkellä alle 30.

Koska Italian autoteollisuutta kohtaan epäluuloja saattaa ilmetä, oli jo senkin takia syy ottaa auto koeajoon. On mukava päästä tsekkaamaan auto, ja kertomaan, onko epäluuloille sijaa? On myös mukava säväyttää testaamalla jotain eksoottisempaa ajoneuvoa. Alfa Romeo on sellainen, eikä se kylmäksi jätä ketään. Kaikilla on siitä luultavasti jokin mielipide – oli sitten lapsi tai aikuinen, autotietoinen tai ei. Tämä tuli huomattua koeajon jälkeen.

Muita Alfan malleja blogissani on tottakai nähty, GT:stä Giuliettaan, mutta nyt keskitytään tähän porrasperäiseen Italian ihmeeseen. Malliin, minkä on voinut bongata myös punaisena taksina Jyväskylän kaduilta.

Minkälainen auto on Alfa Romeo Giulia?

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Giulian edeltäjä on niinsanottu varttiysi, eli Alfa Romeo 159. Siitä mallista aika on jättänyt jo tovi sitten, ja korvaajaksi saatiin Giulia vuonna 2015. Kaikki Alfat eivät tokikaan aina ole olleet takavetoisia, mutta Giulia oli tauon jälkeen sellainen – takavetoinen Alfa Romeo. Tieto takavetoisuudesta tuo autoon lisää fiilistä, ja saa vannoutuneen automiehen vain innostumaan lisää. Kuin sisäinen lapsi olisi päässyt irti.

Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen bensapata, minkä teholukema on 200 hevosvoimaa. Se ei ole malliston tehokkain, mutta juteltuani vannoutuneen Alfa Romeo Giulan omistajan kanssa, kuuleman mukaan kyseessä on normikäyttöön hyvä ja rittävä kone. Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti. Varusteita löytyy alkaen ilmastointiautomatiikasta, rattivaihteiden ja sadetunnistimen kautta ratinlämmittimeen.

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Ennen koeajoa sain tutulta Giulian omistajalta kommentin – Giulia on niin hieno auto, että bloggaajallakin saattaa käydä koeajon jälkeen vahinko. Bloggaaja saattaa nimittäin vahingossa ostaa auton itselleen, koska auto yksinkertaisesti on vain niin kiva.

Tuttavani kommentti ei ole maksettu, vaan itse hän on autonsa ostanut. Eikä ole minunkaan kommenttini rahaa vastaan annettu. Jokin Giulian ulkonäössä vetää minua puoleensa – ehkä koeajolla näkemykset tarkentuvat. On pakko päästä koittamaan, miltä tämä oikein tuntuu? Jos auto on historian saatossa kelvannut jopa taksiyrittäjälle taksikäyttöön, niin luultavasti kyseessä ei ole mikään aivan turha auto silloin.

Koeajo – Mitä fiiliksiä Giulia herättää?

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee napista käyntiin, ja ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Auton käynnistysnappi on sijoitettu rattiin, eikä tämä ole aiemmin uudehkoa Alfa Romeota ajaneelle mikään ihmeellinen juttu. Auton hallintalaitteet on sijoiteltu järkeville paikoille, mistä niitä on 170 -senttisen koeajokuskin helppo käyttää.

Taajamassa Giulia on mukavan leppoisa tapaus ajaa. Kone on tervekäyntisen oloinen myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi. Paketti ei ole miltään kohdin mitenkään yliampuva, eikä myöskään alisuoriudu mistään.

Takapenkki tuli käytyä testaamassa valokuvan ottamisen verran, ja kokoiseni henkilö pärjäsi siellä järkevän mukavasti. Tämä on oletettavissa myös siksi, että Giulia on taksikäytön lisäksi ollut perheellisen tuttuni omistuksessa. Tietenkin jos olisin selvästi pidempi, takapenkki saattaisi ehkä tuntua ahtaammalta.

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Myös moottoritiellä Giulia loistaa ominaisuuksineen. Vaihteisto vaihtaa miellyttävän oloisesti, eikä valittamista löydy. Paketti on niin balanssissa, mitä koeajon perusteella voi todeta. Myös neliveto on Giuliaan tarjolla, ja sellaista toki talveksi voisi harkita. Mutta toisaalta, katoaako osa fiiliksestä sitten nelivedon takia? Sitä jokaisen Giuliaa haluavan lienee pohdittava itse. Kolikon kääntöpuolella on se, että onhan brändistään tarkka Ferrarikin jo taipunut nelivetoisten autojen suuntaan. Ferrari ja Alfa Romeo ovat konsernisukulaisia ajalta, jolloin tämä auto on valmistettu.

Kallistun tuttuni kanssa samalle kannalle siitä, että tämä kaksisataaheppainen kone on arkikäyttöön passeli ratkaisu. Myös dieselkone olisi tarjolla, ja jytkympiäkin bensaversioita. Mutta nykyisillä polttoaineiden hinnoilla autokaupoilla kannattaa käyttää järkeä.

Tärkein on varmasti se, että miedoimmillaankin Alfan Giulia on helppo hyväksyä arjen käyttöautoksi silloin, kun käyttöautoltaan haluaa tunnetta ja järkeä samassa paketissa.

Lopputulema – Autokuume lähtee sillä, millä se on tullutkin

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Totta se on, Giulia herättää autokuumetta paatuneessakin autohenkilössä. Sitä alkoi väistämättä haaveilemaan omasta 510 hevosvoimaisesta Giulia Quadrifogliosta. Vai riittäisiköhän sitä vain 280 hevosvoimainen Veloce, vai lähtisikö ihan vain liikkeelle tästä koeajetusta Sport -varustetasosta?

Noh, omalla budjetillani saa vielä toivoa tiettyjä asioita tapahtuvaksi, jotta pankinjohtaja myöntää pankkilainan Giulia Quadrifoglioon, joten minun tapauksessani on tyydyttävä katselemaan muita autoja sitä odotellessa. Jos olisin aidosti ostohousut jalassa, olisi tämä Sport -varustetason Giulia potentiaalinen vaihtoehto mainituista syistä. Tästä uskaltaisi haaveilla.

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Omalla kohdallani ei ollut pelkoa siitä, että ostovahinko autokuumeesta huolimatta tapahtuisi ainakaan vielä. Jouduin peruuttamaan auton ruutuun ja palauttamaan avaimet myyjälle. Annan ehdottomasti kuitenkin puoltavan lausunnon Alfa Romeo Giulian puolesta. Tietyissä tilanteissa tunne saattaisi peitota järjen, joten se niistä Italian autoteollisuuden epäluuloista.

Olkaa vain halutessanne epäluuloisia, mutta Giulia sopii käteen kuin hanska. Kannattaa koeajaa itse, niin saatatte tykätä. Tällä autolla on hintaa 29 800 euroa.

Annan mahdollisesti tulevaisuudessa ostovahingon toteutua. Tulen raportoimaan siitä sitten tänne blogiini ja sosiaaliseen mediaan.

Alfa Romeo Giulia / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynniss: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki