Viikon vaihtoauto: Koeajossa Jaguar F-Pace

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Kun autoliikkeessä tulee vastaan jotain pykälän harvinaisempaa, tekee autobloggaajan mieli hakea avaimet myyjältä, ja lähteä koeajolle. Niin kävi myös nyt, kun vastaan tuli nelivetoinen ja kaksilitraisella dieselkoneella varustettu Jaguar F-Pace.

Maastoautot ovat yksi sellainen ryhmä, mitkä myyvät nykyään todella hyvin. Siksi Jaguarikin oli markkinavoimien edessä pakotettu tuomaan markkinoille oman näkemyksensä nelivetomaasturista. F-Pacen on tarkoitus haastaa esimerkiksi Audi Q5 ja Porsche Macan.

Mistään järin yleisestä autosta ei ole kyse, vaikka malli onkin ollut tuotannossa vuodesta 2016 alkaen. Itse kävin tuolloin hakemassa heti tuoreeltaan tyypit Helsingin Automessuilla, mutta vasta nyt tarjoutui kunnon mahdollisuus tutustua autoon syvällisemmin. En ole hakenut koeajoautoa pressilainaan maahantuojalta, joten olen kärkkynyt koeajoautoa välillä Keski-Suomen alueen autoliikkeistä.

Auton speksit – minkälainen on Jaguar F-Pace?

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Varustelistaus on käytännöllinen: Kaksilitrainen dieselpata, neliveto, vetokoukku, Webasto, ilmastointiautomatiikka… Vuosimalli on 2017, ja autolla on ajettu jo 154 000 kilometriä, joten mikään talliruusu tämä ei ole ollut. Auto on kuitenkin kilometreihin nähden siistin oloinen, ja ryhti on tallessa.

Tehoja konehuoneesta löytyy 180 -hevosvoimaa. Jos tämä ei miellytä, on mahdollista löytää oma kissapeto jytkymmälläkin koneella, malliston pitäessä sisällä niin bensaa kuin dieseliä. Tarjolla on myös hybridi, mutta tämä auto ei ole hybriditekniikkaa nähnytkään.

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Juttua kirjoittaessa näitä on myynnissä vaihtoautoina Suomessa alle kolmekymmentä. Tämä on ainoa Jyväskylässä kaupan oleva, pääkaupunkiseudulla Helsinki – Espoo akselilla tarjontaa on enemmän.

Itse olen senverran autohipsteri, että F-Pacessa eniten kiinnostaa harvinaisuus. Sinä aikana kun malli on ollut tuotannossa, en ole Jaguar F-Paceja Jyväskylän alueen autoliikkeistä kovinkaan usein löytänyt. Tämä on vamuudella toinen kerta, kun auto oli näilä nurkilla tietääkseni myynnissä. Jos useampia on ollut, lasketaan määrä varmuudella vain yhden tai kahden käden sormilla. Joten ei siis mikään ihme, että uutiskynnys ylittyi myös paikallisen sanomalehden autoliitteessä.

Koeajo – Mitkä fiilikset nelivetoisessa Jaguarissa on?

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Äkkiä saattaa paatuneelle automiehelle tulla tunne, että samassa lauseessa ei todellakaan voida puhua dieselistä, Jaguarista ja nelivedosta. Voi olla, että tähän Jaguariin olisi helpommat lähtökohdat suhtautua suopeasti sen jälkeen, kun ei olisi autoista mitään ennakkokäsityksiä saati odotuksia. Senkin takia koeajo on hyvä, edes terapiamielessä, että saa mahdollisuuden kuntouttaa asenteitaan.

Auto lähtee napista käyntiin, ja ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Ajosento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille ongelmitta kohdilleen. Taajamassa auto on miellyttävän oloinen ajaa, eikä tunnu lainkaan yliampuvalta. Kaikki on sopivasti balanssissa.

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratila on Jaguarissa kokoluokkaan nähden kohdillaan.

Myös moottoritiellä meno on rennon letkeää. Jos kesän rientoihin ja mummolareissuille etsii sopivaa Jaguaria, on tämä koeajon perusteella yksi potentiaalinen vaihtoehto. Tosin ennakkoasenteet kannattaa unohtaa, sillä moni saattaa kaivata Jaguariltaan enemmän urheilullisuutta, tai sitten ökyilevää hienostuneisuutta ja edustustunnelmaa. Tämä Jaguar täyttää paremminkin arkitarpeet.

Arkitarpeiden täyttymisestä kertoo myös takapenkki, koska siellä mahtuu olemaan myös aikuinen sen jälkeen, kun kuljettaja on ensin säätänyt ajoasentonsa kohdilleen.

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat tuli testattua kuvan ottamisen verran.

Sen jälkeen kun kone on ajettu lämpimäksi, mitään vikoja autossa ei ilmene. Osa vioista kun voi ilmetä koneen ollessa kylmä, osa taas kun auto on lämmin.

Uskaltaisin myös bloggaajana pistää harkintalistalle vastaavassa kunnossa olevan auton.

Lopputulema – Jaguar F-Pace on vastaus tarpeeseen, jos tarve vain on tämä

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Autolla on edelleen hintaa, sillä viisivuotiaasta vaihtoautosta saa latoa rahaa tiskiin 36 790 euroa. Vaihtoautona myytävässä Jaguarissa hyvää on se, että kalleimmat kilometrit on jo keretty ajaa pois hyvä tovi sitten.

Autojen kohdalla ostopäätöksen voi tehdä kahdella tapaa: Joko järjellä tai tunteella. Tunnepohjalta se tarkoittaa sitä, että ostopäätös syntyy omahyväisesti omia haluja seuraamalla. Tähän kykenee esimerkiksi yksin asuva sinkkupoika. Jos ostopäätöksen tekisi järjellä, matkaan lähtisi tämä nelivetomalli, jolloin mahdollisen puolison nalkutusta ei tarvitsisi niin paljoa kuunnella.

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Köyhän kannattaa ottaa autoa ostaessa käyttöön mainitut järkiperusteet, jotta toiset luulevat, että köyhällä menee paremmin kuin oikeasti menee.

Koeajon perusteella edelleen osataan valmistaa hienoja Jaguareja, vaikka Intialaiset ostivat merkin jo vuonna 2008.

Jagua F-Pace 2017 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki