Viikon vaihtoauto – Volkswagen Polo Junior

Volkswagen Polo Junior 2011 DSG / kuvat Mikko Kilkki

Kun kävin koeajamassa Seat Tarracoa, pisti myyntihallissa silmääni jotain tuttua: Bloggaajakollega Jennin vanha auto! Kyseessä on Volkswagen Polo 1,2 TSI, joka tunnetaan aitona Polo Juniorina. Tämä auto vaihtui sittemmin Seat Leoniin, joka taas tunnetaan Leonidaksena.

Tämän jälkeen Polo Juniorin vaiheista tiedetään se, että se on ollut pariinkin otteeseen vaihtoautona Jyväskylän Autotarvikkeella, mutta aiemmilla kerroilla se on myyty niin nopeaa, että nyt vasta kerkesin koeajamaan sitä. Vinkkasin autosta nyt myös Jennille, ja hänkin koeajoi vanhan autonsa, sekä kirjoitti siitä blogiinsa. Varsin mielenkiintoista lukea ja kuulla kommenttia auton vanhalta omistajalta, joka pääsi koeajamaan vanhaa autoaan tauon jälkeen!

Kun minä kävin koeajolla, oli siitä juuri edellisenä päivänä tehty tarjous potentiaaliselle ostajalle. Eli on ihan mahdollista, että kovin kauaa tälläkään kertaa auto ei ole autoliikkeen myyntirivissä. Tämän ymmärtää, sillä onhan auto hyvässä kunnossa.

Polo Junior pähkinänkuoressa

Tämä Polo on vuosimallia 2011, ja nyt tällä kahdeksanvuotiaalla autolla on ajettu 90tkm. Huollot siihen on tehty ajallaan – ja huoltomerkintöjen mukaan myös jakoketju ja kytkin on vaihdettu. Hyvää on siis se, että ketjuongelma ei seuraa kalleutensa vuoksi mukana uudelle omistajalle. Vaihteistona on DSG, automaatti on seitsenvaihteinen. 1,2 litrainen bensakone tuottaa tehoa 105 hevosvoimaa. Turbo siis löytyy konehuoneesta, kun suhteuttaa litratilavuuden teholukemaan.

Varustelistata löytyy esimerkiksi ilmastointiautomatiikka ja pysäköintitutka, sekä talvikeleille sisätilapistoke. Sisältä auto on siistin oloinen, ja esimerkiksi penkit on ehjät.

Mikään kiertopalkinto ei ole kyseessä, sillä Jennin lisäksi auto on ollut kahdella muulla omistajalla. Tämän auton liikkeestä ostanut henkilö tai yritys on siten auton neljäs omistaja.

Koeajo

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on toimiva. Käyntiin tämä auto lähtee rehdisti ja rehellisesti avaimella, eikä mistään napista.

Kone on tervekäyntisen oloinen, kuten olettaa saattaa. Moottoriteillä en koeajolenkillä käynyt, vaan ajoreitti käsitti pääsääntöisesti ajoa taajamassa. Vaihteisto vaihtaa terveen oloisesti, eikä alustastassakaan ole mitään ajossa tuntuvia vikoja.

Koeajolla varsin hyvä ajatus on ajaa vähintään niin pitkä koeajolenkki, että kone ehtii lämmetä. Osa vioista voi tulla ilmi vain koneen ollessa lämmin, osa taas koneen ollessa kylmä. Tähän tarjoutuikin varsin hyvä mahdollisuus, sillä auto oli parkissa ulkona. Mitään vikoja en löytänyt myöskään koneen lämmettyä.

Koeajon jälkeen peruutin auton takaisin samaan parkkiruutuun autoliikkeen pihassa, ja totean, että miksipä ei tämmöistä autoa ostaisi. On suorastaan yllätys, mikäli tämmöinen auto jää pölyttymään autoliikkeeseen.

Lopputulema: Volkswagen Polo Junior on kunnossa

Hintaa tällä autolla on 12 500 euroa. Tämmöistä autoa on helppo suositella: Esimerkiksi auton historia on luotettavasti tiedossa, ja kuntoisuus muutenkin hyvällä tasolla. Mitään epäselvyyksiä ei ole, ja myyjäliikkeenä vieläpä sama merkkiliike, josta auto on myyty aikoinaan uutena, sekä ollut sittemmin heillä vaihtoautona. Puhuin autosta eri päivinä kahdenkin eri myyjän kanssa, ja ainakin he muistivat juuri tämän auton hyvin.

Tässä on vielä autoa hyväksi aikaa eteenpäin.

Jennin blogi löytyy: blogi.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen

Auto myynnissä: Www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki