Voiko talvirenkailla ajaa kesällä? Kyllä, mutta näistä syistä se ei ole järkevää

talvirengas kesällä
Nastattomien talvirenkaiden käyttäminen kesällä ei ole järkevää huonojen ajo-ominaisuuksien vuoksi. Kuvat: Nokian Renkaat

Lain puitteissa nastattomilla talvirenkailla saa ajaa myös kesällä, mutta nämä faktat luettuasi et todennäköisesti halua tehdä niin.

Ensinnäkin kuluneella kitkarenkaalla jarrutusmatkat ovat merkittävästi kesärenkaita pidemmät. Tekniikan Maailman maaliskuussa julkaisemassa kesärengastestissä kävi ilmi, että märällä tienpinnalla kitkarenkailla autolla oli vauhtia vielä 40 km/h siinä vaiheessa, kun kesärenkailla varustettu auto oli jo pysähtynyt. Erot jarrutusmatkoissa olivat kesärenkaiden hyväksi myös kuivalla asvaltilla jarrutettaessa. Samassa testissä havaittiin, että kuluneella kitkarenkaalla luistot alkoivat varoittamatta ja hallinnan palauttaminen oli vaikeaa.

Suomalaisen rengasosaamisen ylpeys, Nokian Renkaat, on havainnut saman omissa testeissään. Talvirenkaat ohjautuvat hitaasti yllättävissä tilanteissa eivätkä ne tottele täsmällisesti ohjausliikkeitä.

Jos talvi- ja kesärenkaita vertailee rinnakkain, niiden kuvioinnissa on suuri ero. Talvirenkaiden voimakas palakuviointi ja tiheästi lamelloitu pintakuvio. Nämä yhdistettynä talvikäyttöön suunniteltuun kumiseokseen tarkoittavat sitä, etteivät renkaat ole jäykkyydeltään kesärenkaiden kaltaiset.

Kuumana kesäpäivänä talvirenkailla varustetun auton kulkua joutuu korjailemaan jopa suoraan ajettaessa, koska rengas joustaa sivusuunnassa herkemmin kuin jäykempi kesärengas.

Matti Morri, Nokian Renkaat
talvirenkaiden jarrutusmatkat ovat kesärenkaita merkittävästi pidemmät

Kolmas tärkeä syy välttää talvirenkaiden käyttöä kesällä liittyy renkaiden kulumiseen ja rikkoutumiseen. Talvirenkaisiin suunniteltu kulutuspintasekoitus kuumenee kesällä liikaa ja nostaa näin renkaan kokonaislämpökuormaa. Käytännössä lämpö siirtyy renkaan pinnalta syvempiin rakenteisiin, jolloin renkaan komponentit voivat pahimmassa tapauksessa irrota toisistaan ja rakenne pettää.

Myös nypityissä nastarenkaissa terävät pienet kivet voivan kulkeutua reikien kautta alla olevaan teräsvyöpakettiin ja rikkoa koko renkaan.