Voiko ylinopeussakot välttää tällä laitteella? Testissä Saphe –kamerahälytin

Saphe package

Ajelet puoliksi omissa ajatuksissasi tai kenties keskustelet matkustajan kanssa, kun yhtäkkiä jokin välähtää kirkkaasti. Tajuat ajaneesi nopeusvalvontakameraan liian lujaa ja saavasi jonkin ajan kuluttua kirjeen poliisilta. Mietit oliko nopeutta vain huomautuksen verran vai tuletko saamaan sakot. Saphe –kamerahälytin on tehty sitä varten, etteivät kameratolpat jää huomaamatta.

Paras tapa välttää ylinopeussakkoja on ajaa rajoitusten mukaan. Toisaalta välillä tuntuu siltä, että kameratolpat on sijoitettu rahastusmielessä mahdollisimman hankaliin paikkoihin esimerkiksi juuri rajoituksen vaihtumisen jälkeen. Silloin tasaisella ajolla ja moottorijarrutuksella ei nopeus välttämättä ehdi laskemaan tarpeeksi ja kamera välähtää. One-Pro tuo maahan tanskalaista Saphe Ylinopeus- ja liikennevalvontahälytintä. Se yhdistettynä mobiililaitteeseen pitää huolen siitä, etteivät tolpat tule ainakaan yllättäen eteen.

Toiminta

Saphe on minikokoisen tietokonehiiren näköinen laite ja siinä on kaksi nappia. Vasemmanpuoleinen on väriltään punainen ja oikeanpuoleinen sininen. Laite yhdistetään Bluetoothin avulla kännykkään, jonka GPS paikannusta sekä ilmaiseksi sovelluskaupasta (Android ja IPhone) ladattavaa sovellusta käytetään hyväksi kameratolppien havaitsemiseen. Laite on siitä syystä Suomessa laillinen, että se ei mittaa mitään, vaan tolpat ovat gps-pisteitä kartalla. Toki kameratolppien sijainnit saa ladattua myös autonavigaattoreihin mutta puuttuvien paikkojen ilmoittaminen on niissä hankalaa.

 Sovellus näyttää kokoajan sen hetkisen nopeuden ja millä kadulla / tiellä on lähin kameratolppa. Kun kameratolppaa sitten lähestytään, se hiiren näköinen laite alkaa vilkkua sinistä valoa ja piippailla melko äänekkäästi. Sitä ei voi olla huomaamatta. Tuo aika ennen tolppaa on määritettävissä sovelluksen asetuksista ja vakiona se on asetettu 25 sekuntiin. Siinä ajassa ehtii (nykyisten tolpan kohdalta mittaavien osalta) mukauttaa nopeutensa rajoituksen mukaiseksi. Uudemmat tolpat tulevat mittaamaan nopeuden jo paljon kauempaa, joten silloin on syytä tuota aikaa kasvattaa.



Saphe on tarkoitettu myös tolpista ja liikennehäiriöistä (kuten onnettomuudet tai tielle jääneet autot) ilmoittamiseen. Jos laite ei tunnista jotain kameratolppaa, painamalla sinistä nappia täsmälleen sen kohdalla, siitä menee ilmoitus järjestelmään. Kun toinenkin käyttäjä on ilmoittanut samasta, se tulee kaikkien käyttäjien saataville. Liikennehäiriöistä ilmoitetaan punaisella napilla.

Kokemukset laitteesta

Plussat:

  • Saphe tunnisti miltei kaikki vastaan tulleet kameratolpat eikä turhaan hälyttänyt väärällä puolella olevista paikoista.
  • Varoitus on kuuluva ja näkyvä. Sitä voi jopa säikähtää, koska piippaus muistuttaa hieman poliisien sireeniä.
  • Laitetta ei tarvitse (merkkauksia lukuun ottamatta) käyttää mitenkään ajon aikana vaan se hoitaa automaattisesti kaiken.
  • Laite käynnistyy automaattisesti kun nopeus on yli 10 km/h ja sammuu kun ajoneuvo on ollut pysähtyneenä riittävän kauan.
  • Saphe on helppo kiinnittää autoon sen pohjassa olevien tarrojen ansiosta.

Miinukset:

  • Kuuluvat varoitusäänet käyvät äkkiä ärsyttäviksi eikä äänenvoimakkuutta pysty säätämään
  • Laite toimii täysin automaattisesti vain jos bluetooth on aina päällä ja Saphe Link –sovelluksella on aina oikeus käyttää sijaintia. Jos valitaan asetuksista, että sijaintia käytetään ainoastaan sovelluksen ollessa käynnissä, tulee käytöstä liian hankalaa.
  • Kännykkä pitää olla paikassa, jossa se saa tarkan gps –yhteyden. Muutoin sovellus ilmoittaa epätarkasta sijainnista eikä varoita tolpista.
  • Liikenneonnettomuuksista hälyttäminen tuntuu melko turhalta. Se vaatii kahden Saphe käyttäjän ilmoituksen ja laite varoittaa 25 sekuntia ennen onnettomuuspaikkaa. On hyvin todennäköistä, että siinä vaiheessa joko seisot jonossa tai muutoin näet liikenteessä olevan jotain häiriötä. Navigaattorit osaavat ohjata kiertotielle mutta tämä ainoastaan hälyttää.

Loppupäätelmä

Palataan otsikossa olevaan kysymykseen; voiko ylinopeussakot välttää Saphen avulla? Periaatteessa kyllä, jos ongelmana on vaikka unohdus vakionopeussäätimelle, tuntematon seutu tai muuten katala sijoittelu tolpalle. Saphe toimii jo useassa maassa, joten vierailla teillä se saattaa tulla hyvinkin tarpeelliseksi. Joka tapauksessa vastuu nopeuden vähentämisestä rajoituksen mukaiseksi on kuljettajalla. Saphe ainoastaan pitää huolta siitä, että ajatuksiinsa uponnutkaan ei voi huomaamattaan ajaa nopeuskameraan. Jos taas ajat muutenkin nopeusrajoitusten mukaisesti, nuo piippailut ja valojen vilkkumiset voi tuntua enemmän ärsyttävältä kuin hyödyllisiltä.