Volkswagen Group ylsi ennätykseen – yli 10 miljoonaa myytyä autoa

Kuva: Teemu Granström

Volkswagen-konserni ylsi ensimmäistä kertaa historiassaan yli kymmenen miljoonan myydyn auton tulokseen vuonna 2014. Kasvua vuoteen 2013 verrattuna kertyi 4,2 prosenttia. Konsernin sisällä huimimpaan kasvuun ampaisi urheiluautovalmistaja Porsche, joka kasvatti myytyjen autojen määrää peräti 17,1 prosentilla. Erityisen suurta Porschejen kysyntä oli Länsi-Euroopassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Pohjois-Amerikassa. Porscheja myytiin vuonna 2014 yhteensä reilut 189 000 kappaletta.

Huonosti ei mennyt myöskään Audilla, jonka autoja myytiin yhteensä 1,74 miljoonaa kappaletta, eli 10,5 prosenttia edellistä vuotta enemmän. Myös Volkswagenin henkilöautopuoli rikkoi oman ennätyksensä ylittämällä ensimmäistä kertaa 6 miljoonan myydyn auton rajan, mikä tarkoittaa merkin myynnin tuplaantumista viimeisen kymmenen vuoden aikana. Skoda ja Seat ylsivät nekin yli kymmenen prosentin kasvuvauhtiin.

Kappalemääräisesti varsin marginaalinen Lamborghini myi viime vuonna 1128 autoa, mikä on toisaalta 13 prosenttia vuotta 2013 enemmän.

Volkswagen-konsernin raskas kalusto ei sen sijaan käynyt kaupaksi entisten vuosien malliin. MANin, Scanian ja Volkswagen hyötyajoneuvojen myynti supistui yhteensä 5,4 prosenttia

Volkswagenin toimittamista luvuista käy odotetusti ilmi Kiinan markkinoiden merkitys konsernin autojen myynnille. Yhteensä Volkswagen-konsernin myynti kasvoi Kiinassa yli 12 prosenttia. Kaiken kaikkiaan Kiinassa myytiin 3,68 miljoonaa konsernin ajoneuvoa, mikä tekee siitä merkittävimmän yksittäisen markkinan Volkswagenille.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *