Volkswagen kehitti mikrohybridin – näin se toimii

Volkswagen mikrohybridi
Mikrohybridi perustuu 12 voltin sähköjärjestelmään ja pienikokoiseen akkuun. Kuva: Volkswagen

Volkswagen kertoo kehittäneensä bensiinimoottorin, joka on yhtä taloudellinen kuin diesel. Uudessa 1,5 TSI ACT BlueMotion -moottorissa on kehittynyt sylinterien lepuutustoiminto, joka pystyy sammuttamaan nelisylinterisen moottorin kaksi keskimmäistä sylinteriä, kun tehontarve ei ole suuri. Lepuutus toimii laajalla 1400-4000 minuuttikierroksen nopeusalueella jopa 130 m/h nopeuteen asti.

Moni autoilija on saattanut viime aikoina törmätä kevythybridi-nimitykseen, jollaista muun muassa Mercedes-Benz on kehittänyt. Kevythybridijärjestelmä perustuu 48 voltin sähköjärjestelmään ja pienikokoiseen akkuun, jonka myötä moottori voidaan sammuttaa kesken ajon ja liikkeellelähdöissä sähkömoottori avustaa polttomoottoria.

Volkswagenin mikrohybridijärjestelmässä ei ole sähkömoottoria avustamassa polttomoottoria, vaan nimitys tulee siitä, että auton rullatessa moottori voidaan sammuttaa kokonaan ja auton sähkölaitteiden tarvitsema energia otetaan pienestä litiumioniakusta. Mikrohybridi käyttää 12 voltin sähköjärjestelmää.

Polttoainesäästöksi autovalmistaja kertoo jopa 0,4 l/100 km, ja moottorin yhdistetyksi polttoaineenkulutukseksi kerrotaan 4,8 l/100 km. Sylinterien lepuuttamisen ja moottorin sammuttamisen lisäksi polttoainetta kerrotaan säästyvän TSI Miller -työkierrolla, joka perustuu optimoituun venttiilinohjaukseen. Moottorin imuventtiilit sukeutuvat aikaisemmin ja moottori puristussuhde on aiempaa korkeampi. Uuden TSI Miller -työkierron kerrotaan vähentävän paitsi kulutusta, parantavan myös vääntöä alhaisilla kierroksilla. Näin ollen bensiinimoottorin dieseliin on tältäkin osin perusteltua.

Tällä hetkellä 1,5 TSI ACT BlueMotion -moottorin voi valita Volkswagen Golfiin ja Golf Variantiin.