Volvo edelleen pistokehybridien ykkönen

Tehokkaasta tyypin 2 liitännästä V60 T8 latautuu noin kolmessa tunnissa tyhjästä täyteen. Kuva: Tuomas Sauliala

Volvon markkinaosuus Suomessa myydyistä lataushybrideistä on jatkanut alkuvuodesta viime vuonna tutuksi käynyttä kaavaa. Suomessa pistokehybridejä oli merkin myynnistä peräti 42 prosenttia tammi-helmikuussa.

Volvon automalleja on isketty kilpiin alkuvuoden aikana yhteensä 1794 kappaletta, joista pistokkeesta ladattavia malleja oli 753 kappaletta. Jos Volvon lataushybridien määrää vertaa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon, kasvu on ollut 490 autosta merkittävä.

Volvo on tällä hetkellä ensirekisteröintitilastojen perusteella Suomen neljänneksi suosituin automerkki 9,4 prosentin kokonaismarkkinaosuudellaan.

Pistokehybridien ohella, ja myös niiden suosiosta osittain johtuen, Volvo on ollut alkuvuonna myös nelivetoisissa autoissa Suomen suosituin merkki. Tammi-helmikuussa maassamme on rekisteröity yhteensä 4223 uutta nelivetoista henkilöautoa, joista useampi kuin joka neljäs (1144 kappaletta) oli Volvo-merkkisiä.

Volvo nimesi hiljattain pistokkeesta ladattavien automalliensa tuoteperheen Recharge-nimellä. Käytännössä se kattaa kaikki merkin pistokkeesta ladattavat hybridiautot sekä täyssähköautot, joista ensimmäinen, Volvo XC40 Recharge, on ensiesitelty jo Suomessakin.

Volvon menestymisen pistokkeesta ladattavissa hybridiautoissa voi katsoa johtuvan pitkälti niistä syistä, että jokaisesta merkin mallisarjasta löytyy pistokehybridi, lataushybridit ovat kuuluneet merkin mallivalikoimaan jo useita vuosia ja niitä on onnistuttu myös toimittamaan asiakkaille suuria määriä heti ensimmäisten automerkkien joukossa.