Volvon tähtäimessä yhtenäinen latausjärjestelmä sähköautoille

Kuva: Volvo

Volvon mielestä kansainvälisen autoteollisuuden tulisi tavoitella yhteistä standardoitua sähköautojen latausinfrastruktuuria, toteaa yhtiön tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Peter Mertens.

Sähköautojen latauksen kansainvälistä standardia edistääkseen Volvo on päättänyt tukea Charging Interface -aloitetta, joka koostuu eri sidosryhmien yhteenliittymästä, joka perustettiin kehittämään Combined Charging System (CCS) -yhteislatausjärjestelmää akkukäyttöisten ajoneuvojen latausstandardiksi.

Volvo on yksi johtavista plug-in-hybridiautojen valmistajista ja tarjoaa jatkossa plug-in-hybridiversion jokaisesta uudesta mallistaan yhtiön uudistaessa koko tuotevalikoimansa tulevina vuosina. Volvo esittelee vuoteen 2019 mennessä täyssähköauton, joka perustuu modulaariselle SPA-arkkitehtuurille.

Jotta sähköautojen jatkuva suosion kasvu voidaan taata ja asiakkaat saadaan ottamaan tekniikka omakseen, Mertensin mukaan tarvitaan yksinkertainen standardoitu, nopea ja kansainvälinen latausinfrastruktuuri.

– Siirtyminen kohti täyssähköautoja on alkanut, kun akkutekniikka kehittyy, kustannukset laskevat ja latausinfrastruktuuri saadaan kuntoon. Vaikka olemme jo valmiita tekniikan puolesta, latausinfrastruktuuri ei ole vielä aivan paikoillaan. Tarvitsemme kipeästi yhteisen standardoidun latausjärjestelmän, Mertens sanoo.

Yhteinen CCS-latausjärjestelmä, joka tarjoaa sekä tavallisen että pikalatausominaisuuden, tekee sähköauton omistamisesta yhä käytännöllisempää ja mukavampaa erityisesti kaupungeissa, jotka ovat ihanteellinen ympäristö sähköautoille.

Järjestelmä yhdistää yksivaiheisen latauksen nopeaan kolmivaiheiseen lataukseen ja käyttää enintään 43 kilowatin (kW) vaihtovirtaa sekä enintään 200 kW:n tasavirtalatausta, joka on mahdollista nostaa tulevaisuudessa 350 kW:iin. Ja kaikki tämä yhdessä järjestelmässä.

Charging Interface -aloitteen vaikuttajat ovat parhaillaan laatimassa vaatimuksia lataukseen liittyvien standardien ja sertifioinnin kehitykselle autonvalmistajia varten ympäri maailmaa.

– Olemme mielellämme mukana tukemassa sähköautojen latausjärjestelmien standardeja. Yhteisen standardin puuttuminen on yksi suurimmista esteistä sähköautojen markkinaosuuden kasvulle, Mertens sanoo.

Volvolla on pitkät, 40-vuotiset perinteet sähköautojen tutkimus- ja kehitystyössä. Se on yksi johtavista plug-in-hybridiautojen valmistajista Twin Engine -tekniikkansa ansiosta. Jo nyt joka viides kaikista myydyistä Volvo XC90 -autoista on T8 Twin Engine -plug-in-hybridiversio. Suomessa ladattavan hybridin osuus on peräti 40 prosenttia XC90 -mallin myynnistä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *