Vuodessa kymppitonnin ajettu vaihtoauto? Löytyy, koeajossa Renault Kadjar

Renault Kadjar 2016 automaatti vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Minulla oli hieman mielenkiintoa Renaultin uutuusmallistoa kohtaan, varsinkin kun lyhyen ajan sisään olin löytänyt autoliikkeen vaihtoautohallista kaksin kappalein suht tuoreita malleja: Kadjarin ja Talismanin. Koska bloggaajakollegani oli koeajanut kyseiset automallit uusina, halusin keskittyä näihin vaihtoautoihin. Aikaisemmin ajoin Talismanilla, nyt annoin vuoron pian vuoden ikään ehtivälle, ja kymppitonnin ajetulle Kadjarille. En tiedä syytä, miksi joku oli antanut Renault Kadjarinsa näinkin nopeasti vaihtoon. Jos matkamittarin lukema jaetaan koko vuoden ajalle tasaisesti, niin tällä autolla on ajettu vain tuhat kilometriä kuukaudessa. Ehkä hieman allekkin. Jollain mittapuulla mitattuna auto olisi ollut lähinnä pihakoriste. Mutta eipä anneta sen häiritä: koska auto vaikuttaa olevan kunnossa, on se varmasti ostajan onni.

Renault Kadjar – mikä ja millainen se on?

Renault Kadjar 2016 automaatti vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Renault Kadjar esiteltiin vuonna 2015. Se on crossover, joka tuli haastamaan Nissan Qashqain. Oikeastaan Kadjar on myös Qashqain sukulaismalli. Qashqailta on lainattu Kadjariin pohjalevy ja perusrakenne. Koeajoauto on etuvetoinen ja automaattivaihteistolla. Renault Kadjar on Qashqaita muutaman sentin pidempi, ja tavaratilaa löytyy 472 -litraa. 130 -hevosvoimainen kone on 1,2 -litrainen. Jos tarkkoja ollaan, niin tavaratilaa on enemmän kuin Qashqaissa, sekä tehoja 15 -hevosvoimaa Qashqaita enemmän. Koeajoauton 1,2 -litrainen on litratilavuuden osalta ainoa bensakone, joka on saatavissa Kadjariin. Kyseiseen bensamyllyyn sitten perustuvat kaikki bensalla käyvät vaihtoehdot. Vääntömomentti tässä tehoversiossa on 205 -Newtonmetriä. Myös nelivetomalli löytyy, sekä manuaalivaihteisto on saatavissa. Automaattiin ei todellakaan ole siis pakko tyytyä. Varustetasoja on kolme kappaletta tarjolla: Life, Zen ja Bose, niistä on siis voinut valita uutta autoa ostaessa. Koeajoautossa on näistä se keskimmäinen.

Koeajo

Renault Kadjar 2016 automaatti vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Nappikäynnistys. Ajoasento säädetään manuaalisesti. Oikeastaan koko paketti on yllätyksetön, mutta toimiva. Tilaa tuntuu löytyvän riittävästi, joten koko paketti vaikuttaa käyttöautoksi hyvin sopivalta. Alustatuntuma toimii, oikeastaan sitä voisi ehkä luonnehtia myös Qashqaimaiseksi – sellaisen vaikutelman se minulle ainakin jätti. Silti, vaikka sukulaisuus Qashqaihin on pyritty hävittämään. Myös ohjaamon puolelta konepellin muotoja katsellessa voi nähdä sukulaisuuden mainittuun sisarmalliin. Seitsemänvaihteinen automaattiaski löytää vaihteet mukavuusalueelta. Dieselkoneen yhteyteen saatava automaatti on kuusivaihteinen. Automaattivaihteistot on toteutettu kaksoiskytkimellä.

Renault Kadjar 2016 automaatti vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Kadjarin mittaristo on selkeä.

Koeajon perusteella kaikki tuntuu Kadjarissa olevan kohdillaan. Moottorin pieni litratilavuus saattaa toki hämätä, sen takia kannattaakin ehdottomasti koeajamassa käydä. Maantiellä kävin senverran, että matka-ajokin tuntuu luonnistuvan hyvin. Ohjaustuntuma on mielestäni kohdillaan. Renault Kadjar on myös merkkinsä ensimmäinen malli, jota aiotaan valmistaa Kiinassa. Eurooppaan myytävät mallit on kuitenkin valmistettu muualla, tällä kertaa Espanjassa. Koeajoautossa on laajennettu tehdastakuu voimassa. Lisäksi löytyy ilmastointiautomatiikka, huoltokirja, sekä kaikki muukin oleellinen.

Lopputulos: kilometriensä puolesta houkutteleva

Renault Kadjar 2016 automaatti vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Tämmöinen todella vähän ajettu auto on oikeasti vaihtoehto uudelle: kalleimmat kilometrit on keretty ajaa pois. Minä olisin oikeasti kiinnostunut tämmöisestä vähän ajetusta vaihtoautosta, mikäli olisin autoa ostamassa. Mikäli siis uutta autoa ei olisi pakko ostaa. Muitakin vähän ajettuja vaihtoautoja saattaa löytyä autoliikkeistä, kun vain pitää silmänsä auki. Se, pidätkö enemmän Kadjarista vai Qashqaista, voi olla pitkälti myös makuasia. Molemmat ovat kokemukseni mukaan päteviä vaihtoehtoja.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Ismo Niiranen 050 403 5198
www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton speksit: Renault Kadjar TCE 130, ZEN -varustetasolla. Vuosimalli 2016, ollut yhdellä omistajalla, ajettu 9500km. 1,2 -litrainen bensakone, tehoja 130hv. Automaattivaihteisto, etuveto. Hinta 25 880 euroa.

Katso muut Renault Kadjar -vaihtoautot Autotalli.comista.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki