Yksi Tesla tuplamoottorilla, kiitos

Neliveto tupataan yhdistämään sellaisiin asioihin kuten kardaaniakseli, polttoaineen kulutuksen ja huollontarpeen kasvu, neljän rinkulan logo auton etusäleikössä tai kallis hinta. Sähköautojen osalta neliveto meinaa kuitenkin yksinkertaisempaa asiaa: Tuodaan sekä etu- että taka-akselille erilliset moottorit. Ei kardaaniakselia, ei lisäkytkimiä, ei mitään hankalaa.

Tesla Model S suunniteltiin alusta asti mahdollistamaan neliveto. Kauppoihin nelivetoinen malli pääsi tänä keväänä, ja nyt se on koeajettavissa myös Suomessa.

Neliveto tasaa kuormaa raskaan auton ajossa taka-akselilta kaikille neljälle renkaalle. Etu- ja takapäädyn alennusvaihteisiin voidaan laittaa hieman eri välitykset, jolloin auton kulutus pienenee kun eri nopeuksissa tehoa jaetaan eri suhteissa eteen ja taakse.

Ja tietysti neliveto vakauttaa kulkua ja auttaa erityisesti talviliukkailla. Etu- ja taka-akselille voidaan ohjata voimaa toisistaan riippumatta, ja sähkömoottorin vääntö paikaltaan ja ohjattavuus kaikilla kierrosalueilla on parempi kuin polttomoottorivastineensa. Luistoneston pitäisi siis toimia lähtökohtaisesti erittäin hyvin.

Niin, tuohan neliveto mukanaan myös muikean kiihtyvyyden. Tällä hetkellä tehokkain P90D-malli kykenee jo kolmen sekunnin nollasta-sataselle -kiihdytykseen.

Painoa ja hintaa neliveto kuitenkin lisää. Neliveto-Tesla lähtee Vantaan myymälästä noin 88 000 euron lähtöhintaan.

Teslan etumoottori ei paljoa vie tilaa renkaiden välistä.

Teslan etumoottori ei paljoa vie tilaa renkaiden välistä.

Tesla päivitti “hinnat alkaen” -mallinsa akuston 70 kilowattituntiin keväällä. Nyt auton NEDC-kantama on 442 kilometriä täydellä latingilla. Oikeasti ehkä reilut 300 km keleistä ja ajotavasta riippuen. Nelivetoteslan kantama on noin 22 kilometriä enemmän kuin vastaavan takavetoisen mallin.

Tehoa on 325 hevosvoimaa, mikä on aivan riittävästi kaikkeen kuviteltavissa olevaan tarpeeseen. Vetokoukkuahan tähän ei edelleenkää saa.

Tesla ei ole yksin neliveto-ideansa kanssa. Hybridipuolella esimerkiksi BMW on i8-mallissaan toteuttanut nelivedon erillisellä sähkömoottorilla ja samankaltainen arkkitehtuuri on Mitsubishin Outlanderissa ja tulevassa Volvo XC90:ssä.

Pääsin nelivetoisella Tesla Model S 70D:llä päästelemään Etelä-Suomen kesään muutamaksi päiväksi. Ensi viikolla siis tarkempaa koeajoasiaa!

 

  • heikki kangas says:

    Pe-la tällä viikolla koetan vastaavaa S70D. Oma s85 lomalla,
    Eka huolto vantaalla tehty(66000km). En odota mitään
    Ihmeellisyyksiä S70D; kunhan käyn
    Koettamassa.

  • Tuomas Sauliala says:

    Näinhän se on, ei tuo 70D varmasti paljoakaan eroa 85:stä. Talviliukkailla tai radalla ehkä huomaisi eron.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *