Yli 200 blogipostausta – yli 750 ajettua autoa

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Bloggaajauraani on jälleen kerran yhteenvetoa vaille. Siitä on jo puolitoista vuotta, kun aiemmin tein vastaavan blogimerkinnän. Blogipostauksien määrä on sen jälkeen tuplaantunut, ja ajettuja autoja tullut lisää paljon. Muutenkaan kaikkea kokemaani en ole täällä jakanut, vaikka ehkä olisi pitänyt. Hiljattain tuli täyteen kahdessadas blogipostaukseni Autovouhotuksessa. Auto numero 700 ilmaantui listalle 13.02.2018.

Edellisen vastaavan blogipostauksen jälkeen olen esimerkiksi sairastunut pahasti, mutta sydänvaivat on nyt vihdoin selätetty, ja tässä sitä nyt ollaan. Kaikesta huolimatta valmistuin koulustakin aikataulun mukaan. Jouluna 2017 kuittasinkin Media-assistentin paperit itselleni stipendin kera. Sydänongelmien osalta lääkitys vielä jatkuu, koska syytä niille ei täysin ole pystytty paikantamaan. Selvää kuitenkin on se, että flunssan jälkiseurauksena kaikki tämä sai alkunsa, ja vahvoja oletuksia aiheuttajasta siten on. Annan siis ilmaisen vinkin: Joskus on syytä ajatella itseään ja levätä. Tilanne on vakava, kun sydämen pumppausvoima on enää 20%, ja probnp arvo 8650. Näin oli minulla. Kuin ihmeen kaupalla, kaikki arvot ovat minulla nyt täysin normaaleja, niin verikokeissa kuin sydänultrassa. Luulin, etten näe enää ikinä näin tervettä päivää.

Sydänlihastulehdus jälkitauteineen ei ole leikin asia. Ajokortti kuitenkin säästyi tuon rytäkän jälkeen, myös BC-ajokorttiluokat. Rytmihäiriöitä ei sentään ollut, ja sydämen pumppausvoima nyt hyvä. Ne ovat niitä merkitseviä asioita ajokortin terveysvaatimuksissa. Sydämen pumppausvoima alkoi palautua nopeasti lääkkeillä, ja kaikkineen meni toipuessa noin vuosi. Elämä voitti. Vointini on nyt oikein hyvä, ja kontrollikäynnit lääkärissä vielä jatkuvat. Mikään ei ole kallista minkä rahalla saa, mutta menetetty terveys alkaa jo sellaista olla. Pumppuvika ei silti ole minua lannistanut, enkä ole mistään katkera. Vauhti ei ole elämässä hyytynyt.

Ajattelin nyt käydä läpi ajamiani ja mainitsemisen arvoisia autoja, joita ei ole aiemmin blogissani kuitenkaan nähty:

Tesla Model-X P100d

Tesla Model-X p100d / kuva Mikko Kilkki

Teslalta olin aikaisemmin ajanut vain Model-S:ää, mutta toukokuussa sattumalta huomasin koeajokiertueen rantautuneen myös Jyväskylään. Jyväskylässä koeajopaikkana toimi Trattoria aukio Paviljongin välittömässä läheisyydessä, aivan keskustan ja sataman tuntumassa. Koeajoautoina oli kolme vaihtoehtoa, eri tehoversiot Model-S:stä, ja tämä yksi Model-X. Äxä kiinnosti, ja sainkin varattua koeajon. Tehoreserviä autossa on jäätävästi, ja painava iso auto kiihtyykin nollasta sataseen nopeasti kuin kyykkypyörä, vain 3,1 sekunissa. Mielenkiintoista autossa on myös lokinsiipiovet takapenkkiläisille. En olekkaan aiemmin ajanut autolla, missä ylipäätään olisi lokinsiipiovet yhtään minnekkään! Nykyään olen.

Meidän Tesla-aiheista sisältöä näet laajemmin täältä.

Renault Twizy – tämä löytyy myös mopoautona!

Renault Twizy / kuva Mikko Kilkki

Kyllä vain, Renault Twizy on jonkinlainen autoa muistuttava sähkökulkine. Twizyssä matkustaja istuu kuljettajan takana, ei suinkaan vierellä, eikä oviakaan avata kuten normaalissa autossa. Tämä kummajainen oli koeajettavissa Jyväskylässä Renaultin koeajokiertueella ennen autokauppapäivää. Esillä se oli autokauppapäivässäkin, samoin kuin oli myös Renault Zoe. Vuoden 2016 autokauppapäivästä teinkin blogipostauksen, vuonna 2017 en jo mainitusta syystä päässyt paikalle. Nyt vuoden 2018 autokauppapäivässä keskityin lähinnä koeajamaan autoja. Listalle tuli lisää esimerkiksi Lexus RC 300h, Kia Stonic, Volvo XC40 sekä Volvo V90 T8 Hybrid.

Renault Twizy / kuva Mikko Kilkki

Renault Twizy on rekisteröitävissä myös mopoautoksi. Tämä koeajettu versio kuitenkin on se tujakampi, ja sillä pääseekin ajamaan 80km/h. Uskoit tai et. Nyt siis vain porukalla tilailemaan Twizyjä. Jos siis aivan rehellisiä ollaan, en ole nähnyt vastaavia muualla kuin koeajotapahtumissa. Kaupunkiajeluun kuitenkin ihan hauska. Missä ne kaikki Twizyt oikein on, jos tämmöinen tulee minua vastaan lähinnä koeajotapahtumassa?

Scania R480 isolla asennusnosturilla

Scania R480 nosturiauto / kuva Mikko Kilkki

Tätä autoa pääsin koeajamaan joskus viime syksyn tienoilla. 480 hevosvoimainen kone, R-sarjan hytti, ja nosturi on järeä. Akselisto on 2+2, ja siltä aikakaudelta, jolloinka Scanialla kakkosakseli ei vielä noussut. Ei, vaikka olisi ottanut minkä tahansa 2+2 akselisen auton. Nouseva kakkosakseli tuli Scanioihin vasta myöhemmin, ja nykyään uusimmissa autoissa nosturin alla olevankin akselin saa ylös. Näissä nosturiautoissa asialla tuskin väliä onkaan, kun nosturi on senverran painava. Ymmärtääkseni kuitenkin jälkiasennettuna on Scanioihinkin nousevia kakkosakseleita ollut ennenkin saatavilla. Koeajoauton nosturiksi on asennettu Hiab XS.

Scania R480 nosturiauto / kuva Mikko Kilkki

Tämä nelikasikymppinen on manuaaliaskilla ja vetokidalla. Vetokita on melkeinpä oltava, jos tällä aikoo tavaraa kuljetella, koska vetoautosta nosturi syö senverran kantavuutta. Mikään varsinainen tavarakuljetin tämä ei siis ole, vaan se, jolla ajetaan työmaille tekemään nostotöitä. Koeajohetkellä auto oli myynnissä Jyväskylän Niemi-Korvella, eikä sillä ollut edes ajettu paljoakaan.

Mitä muuta on blogihomma tuonut eteen?

Mikko Kilkki ja Audi Q7

Muistan, kuinka kuumottelin blogin perustamista varmaan ensimmäisen vuoden, ennenkuin uskalsin aloittaa. Paljon koen saaneeni tämän jälkeen, kun uskaltauduin tuon kynnyksen yli. Paljon asioita, jotka varmasti olisi muutoin jäänyt kokematta. Autoiluhistoriani aikana olen ollut myös käräjillä todistamassa kelvotonta autoilua, kun satuin näkemään poliisille ilmoitetun tilanteen.

Alkuvuonna olin myös sanomalehti Keskisuomalaisen haastateltavana, ja juttu lähti oikein leviämään useampaankin paikkaan: Savon Sanomat, Kouvolan Sanomat, ESS.. En edes tiedä kaikkea missä juttu on ollut, mutta väliäkös oikeastaan tuolla. Jos juttu jäi lukematta, niin lataa PDF tämän linkin takaa. Semmoinen keräilyharrastus minulla, tätähän ei voi pistää vitriiniin – siksi on tämä blogi. Kaikki tämä autonörttiys olisi tavallaan turhaa ilman blogia – autotietämys kannattaa hyödyntää.

Moneen paikkaan on siis autoharrastus vienyt. Lifestylehenkinen blogi olisi vielä toiveissa, kunhan kerkeän suunnitella asian kunnolla loppuun. Toisaalta, autot ovat jo nyt olleet minulle aikamoinen lifestyle. Ne tuntuvat kokoajan enemmän ja enemmän määrittelevän olemistani.

Kun vuonna 2007 ensimmäisen kerran aloittelin autoharrastusta, en edes tiennyt vielä joskus olevani tässä pisteessä, missä nyt olen. Esimerkiksi työharjoittelu Keskisuomalaisen autoliitteessä oli vain kaukainen haave, joka sittemmin toteutui. Mikon autoblogi tuli kuvioihin 2014, eikä se ole häviämässä mihinkään. Jos juttuideoita on, kommentoi toki alas.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki