Yli puolet suomalaisista valmiita maksamaan sähköautosta ja hybridistä polttomoottoriautoa enemmän

Hyundai Kona Electric

Sähköautoilu herättää suuria tunteita niin puolesta kuin vastaan, ja ajoittain aiheesta uutisointi saattaa näyttää varsin tarkoitushakuiselta. Kolarikorjaamo Autoklinikka asetti oman lusikkansa sähköautosoppaan otsikoimalla tuoreen tiedotteensa “Puolet suomalaisista ei maksaisi lisää sähkö- tai hybridiautosta”.

Otsikon voi toki kääntää myös toisin päin, eli puolet suomalaisista on valmiita maksamaan sähkö- tai hybridiautosta perinteistä polttomoottoriautoa enemmän.

Itse asiassa Autoklinikan teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli puolet, 54 prosenttia, suomalaisista olisivat valmiita maksamaan sähkö- tai hybridiautosta lisää.

Noin 14 prosenttia vastaajista voisi maksaa sähkö- tai hybridiautosta 1 000 euroa enemmän, 24 prosenttia olisi valmis maksamaan 2 000-5 000 euroa enemmän ja 16 prosenttia kertoi suostuvansa maksamaan yli 5 000 euroa lisää saadakseen käyttöönsä sähkö- tai hybridiauton.

Nuoret ikäluokat kokevat aiheen tärkeämmäksi kuin pitkän linjan ajajat. 18-22-vuotiaiden joukossa 32 prosenttia vastanneista ei maksaisi lisää sähkö- tai hybridiautosta, ja samalla 2 000-5 000 euron hinnankorotukset hyväksyvien osuus nousee yli 28 prosenttiin. 56-80-vuotiaiden joukossa vastaavat osuudet ovat 53 ja 21 prosenttia.

Tarkoitushakuista otsikointia tai ei, sähköautokeskusteluissa tuntuu usein unohtuvan ajettavuuden ja auton tehojen merkitys. Täyssähköautot ovat kyllä polttomoottoriautoja kalliimpia, mikäli vertailua suoritetaan ainoastaan auton kokoluokan perusteella. Mikäli vertailukohdaksi otetaan vaikkapa auton kiihtyvyys, täyssähköautot eivät monesti näyttäydykään enää järin hinnakkailta.

Löydät Autovouhotuksen sähköautoaiheista sisältöä kootusti täältä.