Autoliiton järjestämässä EcoRun -taloudellisen ajon kilpailussa koettiin pienoinen yllätys viime viikonloppuna suurikokoisen Jaguar XE:n saavutettua yleiskilpailun voiton. Jaguarilla ajanut tiimi voitti samalla myös dieselautojen sarjan.
Kilpailuautona Markku Lehistolla ja Raimo Almilla oli Jaguar XE E-Performance 2,9 diesel automaattivaihteisena. Reilun 215 kilometrin mittaisella kilpailureitillä auton keskikulutukseksi muodostui 3,668 l/100 km. Tulos alittaa jopa automallin NEDC-normikulutuksen reilulla neljällä desilitralla.
Voittaja-auton kuljettaja Markku Lehiston mukaan Jaguar pääsi näyttämään kyntensä kilpailureitin nopeammilla osuuksilla, joilla kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston koko repertuaaria pystyttiin hyödyntämään. Käytetyn Jaguar XE:n kaksilitrainen Ingenium-niminen dieselmoottori tuottaa 163 hevosvoiman tehon, ja mikä tärkeämpää 380 Nm:n väännön jo 1750 minuuttikierroksesta alkaen. Lehiston mielestä etenkin hyvät vääntöominaisuudet helpottivat pienen kulutuksen saavuttamista.
Suurikokoisen Jaguar XE:n painoa on pudotettu kevyellä mutta kestävällä itsekantavalla alumiinirakenteella. Virtaviivaisesti muotoillun XE:n ilmanvastuskerroin on lisäksi pieni 0,26 Cd.
Jaguarin Ingenium-dieselmoottoreissa hyödynnetään tehokasta selektiivistä katalyyttistä pelkistysjärjestelmää (SCR), joka varmistaa pakoputkesta tulevien päästöjen pysyvän EU6-rajojen alapuolella. Kyseistä tekniikkaa on hyödynnetty vuodesta 2015 alkaen. Siinä käytetään myös AdBlue-lisäainetta, jolla puhdistetaan pakokaasupäästöjä. Ingenium-moottoreista löytyy lisäksi muuttuva venttiilien ajoitusjärjestelmä.
EcoRun-kilpailussa on omat sarjansa perinteisille polttomoottoriautoille ja hybridiautoille. Perinteisten autojen sarjassa Jaguarin perässä palkintosijoille ylsivät BMW 218d (kulutus 3,793 l/100 km) ja Seat Leon ST 1,0 Ecomotive (kulutus 4,248 l/100 km).